torstai 7. heinäkuuta 2016

Kotona - yhteenveto


Kilometrejä kertyi yhteensä satamasta satamaan 6300. Suomen kilometrit päälle, vanhempaan gessuun tuli noin 6800 km, nuorempaan 6675 km.



Ennakkokäsitykset Romaniasta karisivat matkaa tehdessä pois. Suunniteltua reittiä jouduttiin vähän modaamaan erinäisistä syistä ja esim Draculan linna jäi seuraavaan kertaan. Transalpina ja Transfagarasan oli juuri sitä, mitä odotettiinkin, varsinkin Transalpina.

Kesäkuu oli ajankohtana muuten OK, mutta Transfagarasan varmuudella auki vasta heinäkuussa. Tietoa tien avauksesta yritettiin käännellä täältä. Liikenne oli Romaniassa huomattavasti rauhallisempaa ja turvallisempaa, kuin etukäteen ajateltiin. Pyreneet pitävät edelleen mielestämme ykköspaikkaa monipuolisten ja laadukkaiden teiden takia, mutta Karpaattien vuoristo on ehdottomasti käymisen arvoinen paikka mototuristeille. Onko Transfagarasan maailman hienoin tie? Mielestäni kokemuksena ja maisemiltaan vastaa aikaisemmin ajettua Stelviota eli menee listalla korkealle. Mikäli nämä kaksi täytyy laitaa moottoripyöräilijän näkökulmasta järjestykseen, niin Stelvio vie voiton paremman ajettavuuden ja tien kunnon vuoksi.
Navigaattorien avulla oli helppo suunnistaa, mutta reissun aikana todettiin useita paikkoja, joissa navi ei toiminut loogisesti. Osa näistä johtui ilmeisesti karttavirheistä eli kannattaa olla reittien kanssa huolellinen.

Uusista varusteista

Kypärät

Uudet kypärät toimivat odotetulla tapaa. Pari kypärää oli neitsytmatkalla täällä ja alussa oli pientä painamista päähän, hetken päässäolon jälkeen kuitenkin muotoutuivat hyvin istuvaksi. Huurtumisenesto toimi mukavasti vanhoihin verrattuna, liekö syy sitten ilmankierto vai Pinlock-kalvo. Vanhoina umpikypärien käyttäjinä kaikista meistä tuli avattavan mallin kannattajia. Lyhyillä tauoilla nestetankkaaminen ja tankkausmuodollisuudet sujui hyvin "lippa auki". Lämpöisillä keleillä myös taajamassa ajeluun tuli helpotusta, kun kypärän sai auki. Aurinkovisiiri on myös tässä mallissa ehdottoman hyvä, varsinkin kuumalla kelillä. Päävisiiriä voi pitää auki, eikä tarvi pelätä, että ötökät lentää suoraan silmään. Aurinkovisiirin materiaali ja laatu myös vakuuttivat.

Scala Rider Packtalk

 Uudet kypäräpuhelimet toimivat todella hyvin. Yhtenäkään aamuna ei ollut enää ongelmia parittelujen kanssa. Kaikki toimi hyvin, kun muisti vaan antaa virtaa akuille yöpymispaikoilla. Akunkesto oli tällä kokoonpanolla noin 8h. Mutta tämäkään ei tullut ongelmaksi, koska pitkinä ajopäivinä laitetiin vaan powerback rintataskuun ja siitä piuha scalaan. Varoitukset vähäisestä virrasta alkoivat myös hyvissäajoin, laite ei sammunut kertalaakista. Minkäänlaisia pöhinäongelmia ei myöskään ollut vanhoihiin verrattuna. Laite osasi hyvin katkaista linjan heti, kun puhe loppui.
Kantama ei normaaliolosuhteissa ole ihan sitä 8 kilometriä, niin kun valmistaja lupaa, mutta ainakin meidän käytössä, kun näköyhteys on, niin puhelinkin toimii.
Tätä kypäräpuhelinmallia voi kyllä ehdottomati suositella niin uusille käyttäjille, kun myös vanhojen päivittäjille.

Wunderlich lisälaukut

"Kenkälaukut" olivat hyvä ja tarpeellinen lisä! Laukut pitivät vedenkin ulkopuolella normaalissa sateessa yllättävän hyvin. Näihin laukkuihin saatiin myös tarvittaessa säilöttyä evästä yms. Muutenkin verrattuna aikaisenpiin omiin laukkuihin, näihin peltiboxeihin mahtui yllättävän pajon tavaraa. Ehkä ne ovat jonkun mieleen rumat, mutta todella käytännölliset.

Tankkilaukut

Viimehetken varustelisäys ennen lähtöä: Givi XS307 tankkilaukku. Käyttöä tälle pohdittiin ennen lähtöä, tähän laukkuun voisi laittaa "omaisuuden" (passi, rahat, puhelin yms.), jotka olisivat tarpeen mukaan helposti saatavilla. Yksi tarkoitus oli myös saada näkymä puhelimen näytölle. Tämä laukkumalli tarttui silmiin internetin syövereistä, eikä ollut huono valinta. Pikalukituksen myötä "omaisuus" oli helppo nappaista mukaan mm. taukopaikoilla. Tätä tankkilaukkumallia voidaan myös  suositella.





Kokonaisuutena uudet varustehankinnat saavat kyllä täyden tunnustuksen. Kaikki toimi, niin kun pitikin.

Daltonit vielä kertaalleen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti